Uddannelsens opbygning
Masteruddannelsen udgør 60 ECTS point fordelt på obligatoriske kurser, valgfri kurser og et masterprojekt.
Anbefalet studieforløb
Der er ikke krav om at følge kurserne i nogen bestemt rækkefølge. Vi anbefaler dog at starte med Basis for personlig Medicin, hvor du får en bredere introduktion til feltet personlig medicin.
Det anbefalede forløb tager 2 år at gennemføre på deltid.
Studieforløbet er forskelligt afhængig af, om du opstarter i lige år eller ulige år. Se forløb nedenfor.
Du bestemmer selv om du ønsket at tage masteruddannelsen på to år. Du kan dog maksimalt bruge 6 år. Se mere om uddannelsens fleksibilitet nedenfor.
Er du optaget på uddannelsen med opstart sommer 2023, kan du finde dit studieforløb på KUnet, da studieforløbet er anderledes fra studieforløbene skitseret nedenfor.
Opstart på uddannelse i lige år
Hvis du opstarter i lige år (2024, 2026, etc.) og ønsker at tage uddannelsen på to år, så kan det kun lade sig gøre med følgende studieforløb:
1. semester |
Basis for personlig medicin (7,5 ECTS) |
Fra real-world data til personlig medicin (7,5 ECTS) |
2. semester |
Valgfag 1 (5 ECTS) |
Etik, ret og organisering af personlig medicin (7,5 ECTS) |
3. semester |
Evidence Based Clinical Application of Personalised Medicine (7,5 ECTS) |
Fra omics til personlig medicin (7,5 ECTS) |
4. semester |
Valgfag 2 (5 ECTS) |
Masterprojekt (12,5 ECTS) |
Opstart på uddannelse i ulige år
Hvis du opstarter i ulige år (2025, 2027, etc.) og ønsker at tage uddannelsen på to år, så kan det kun lade sig gøre med følgende studieforløb:
1. semester |
Basis for personlig medicin (7,5 ECTS) |
Fra omics til personlig medicin (7,5 ECTS) |
2. semester |
Valgfag 1 (5 ECTS) |
Etik, ret og organisering af personlig medicin (7,5 ECTS) |
3. semester |
Evidence Based Clinical Application of Personalised Medicine (7,5 ECTS) |
Fra real-world data til personlig medicin (7,5 ECTS) |
4. semester |
Valgfag 2 (5 ECTS) |
Masterprojekt (12,5 ECTS) |
”Det er super vigtigt at få en fælles uddannelse inden for personlig medicin, så folk kan blive ”akkrediteret” og kan lave karriere inden for dette område. Det danske sundhedsvæsen skal restruktureres, og folk med de kompetencer som denne uddannelse giver, vil være i stor efterspørgsel.”
Jens Lundgren, Professor, dr.med., overlæge, Rigshospitalet, kursusansvarlig for kurset Evidence Based Clinical Application of Personalised Medicine på masteruddannelsen.
Masteruddannelsen i personlig medicin er fleksibel, da alle kurser kan gennemføres uafhængigt af hinanden, såvel som du selv bestemmer rækkefølgen af dine kurser. Derudover kan du bruge op til seks år på at gennemføre uddannelsen. Masterprojektet udføres dog som det sidste efter gennemførsel af de obligatoriske og valgfri kurser.
Med undtagelse af masterprojektet kan alle kurser på Master i personlig medicin tages som enkeltfag. Det vil sige, at du ikke behøver være indskrevet på masteruddannelsen for at tage kurser på masteruddannelsen. Læs mere om adgangskrav til uddannelsen og kurserne under Ansøgning og adgangskrav.
Du er velkommen til at kontakte SUND Videreuddannelse via master@sund.ku.dk, hvis du ønsker vejledning i at opbygge en fleksibel studieplan.
1 ECTS svarer til 27,5 timers studie, som omfatter forberedelse, kursusaktivitet og eksamen. Et kursus på 7,5 ECTS svarer til 5-6 ugers fuldtidsstudie. Det samlede tidsforbrug på Master i personlig medicin svarer til 1 års fuldtidsstudie på universitetsniveau.
Du kan kun læse på deltid, og uddannelsen skal gennemføres på 2-6 år.
Kurserne baseres på en kombination af forelæsninger, team- og case-baseret samt projektorienteret undervisning. Tværfagligheden er en vigtig ressource i læringen, så derfor har vi stort fokus på at skabe samarbejde og interaktion mellem natur- og biovidenskabelige / tekniske og sundhedsvidenskabelige kandidater samt andre akademikere med relevant uddannelsesmæssig baggrund der tager uddannelsen. Som studerende har du mulighed for, at bringe dine egne problemstillinger i spil i undervisningen.
Kurserne har alle elementer af fysisk fremmøde, online forelæsninger, gruppearbejde og selvstudium.
Fysiske fremmøde er samlet på få kursusdage, typisk 2-5 dage, og finder sted på et af de 5 samarbejdende universiteter.
Selvstudium, e-læring, projekt- og gruppearbejde kan du tilrettelægge mere fleksibelt, så du opnår den bedst mulige balance mellem studie, arbejde og fritid.
Som Master i personlig medicin får du de faglige kompetencer til at udvikle og implementere evidensbaseret diagnostik og behandling inden for personlig medicin. Du får også kompetencer til at formidle din viden, samt til at påtage dig et organisatorisk og koordinerende ansvar på din arbejdsplads.
Du får kompetencer inden for i) sundhedsdata, databehandling og fortolkning af komplekse data, ii) kommunikation, samarbejde og klinisk beslutningsproces og beslutningsstøtteværktøjer, evidens for klinisk anvendelse og dokumentationskrav samt iii) organisatoriske, etiske, retslige, sociale samt patientsikkerhedsmæssige aspekter og implikationer af personlig medicin.
Faglige kompetencer
Når du har gennemført uddannelsen kan du
- Beskrive og definere begreber, teori og metoder anvendt inden for personlig medicin, baseret på højeste internationale forskning
- Forstå oprindelse, indsamling, organisering, integration samt styring af danske sundhedsdata
- Beskrive og definere nomenklatur, begreber samt metoder og redskaber anvendt i processen fra patientprøve til omics, kliniske og parakliniske data, herunder variation, usikkerhed og fejlkilder samt analyse og fortolkning af disse data, inklusive genetiske/genomiske data
- Beskrive og forklare de metoder og redskaber der anvendes til kompleks databehandling af store datamængder
- Redegøre for gældende lovgivning og strukturer, der muliggør og begrænser indsamling, opbevaring, klinisk og forskningsmæssig brug samt deling af biologisk materiale og sundhedsdata
- Redegøre for samt reflektere over de etiske, retslige, sociale samt patientsikkerhedsmæssige aspekter og implikationer af anvendelsen af sundhedsdata, herunder genetiske/genomiske data, i personlig medicin
- Redegøre for gældende myndigheds- og dokumentationskrav, standarder og retningslinjer for validering og implementering af personlig medicin baseret på digitale sundhedsteknologier
- Diskutere samt reflektere over paradigmeskiftet i evidensbegrebet drevet af personlig medicin, samt hvor og hvordan forskellige niveauer af evidens anvendes i personlig medicin
- Diskutere samt reflektere over den gældende sundhedsfaglige og økonomiske prioritering af diagnostik og behandling i det danske sundhedsvæsen
- Anvende fortolkning af genetiske varianter, herunder finde fejlkilder og usikkerhed, samt vurdere relevante metoder og redskaber til funktionel analyse af disse
- Opstille processer for udvikling, validering samt implementering af ny diagnostik og behandling til brug for personlig medicin, samt udvælge hvilke af ovenstående processer, der påkræves for implementering af personlig medicin i egen afdeling/eget fagområde/et givet fagområde
- Diskutere og vurdere brugen af omfattende sundhedsdata i relation til en klinisk problemstilling/ fænotype, og i samarbejde med kolleger opstille arbejdshypoteser for diagnostik og behandling
- Formidle og diskutere brugen af sundhedsdata og fortolkning af genetiske/genomiske data og varianter, samt dertilhørende risikobegreber og valgmuligheder, i relation til personlig medicin, med patienter, pårørende, sundhedsprofessionelle samt på samfundsniveau
- Formidle sin viden om personlig medicin til kolleger og andre faggrupper
- Identificere fagområder i egen afdeling/eget fagområde/et givet fagområde hvor personlig medicin kan udvikles, valideres og/eller implementeres, og kommunikere og samarbejde om dette på tværs af faggrænser og kulturer
- Selvstændigt såvel som i tværfagligt samarbejde planlægge forskning, udvikling, validering samt implementering af personlig medicin i egen afdeling/eget fagområde/et givet fagområde
Se evt. den fulde kompetenceprofil for uddannelsen i den fagspecifikke studieordning for masteruddannelsen i personlig medicin.
”Personlig medicin er under kraftig udvikling - en udvikling som har bred opbakning blandt patienter med kronisk og langvarig sygdom - og udviklingen vil have stor betydning for den måde behandling tilrettelægges i fremtiden. Udviklingen vil kræve nye kompetencer i forhold til samarbejde, kommunikation og inddragelse af patienter og pårørende i beslutninger. Danske Patienter finder derfor en masteruddannelse yderst relevant.”
Morten Freil, Direktør, Danske Patienter.
Nyhedsbrev tilmelding
Tilmeld dig og få nyt om kursusdatoer, ansøgningsfrister and andre relaterede nyheder for Master i personlig medicin.